CV for Anders V. Thomsen
2020
CV for Anders Vestergaard Thomsen, 150570-1875
Uddannelse
2016 : Ph.d., Institut for
Uddannelse og Pædagogik (IUP), Aarhus
Universitet, inkl. forsknings- og studieophold jan-jul.
2012 på Standford University
2012 : Systemisk lederuddannelse, Rambøll Mangement
2002 : Cand.pæd i biologi,
Danmarks Pædagogiske Universitet (DPU)
2000 : Pædagogisk Diplomuddannelse i naturfag, DPU
1996 : Lærer (fysik/kemi og biologi), Holbæk Seminarium
Jobfunktioner
2016-2019 : Forskningsleder i projekt NEXT:GrEeN
2018 : Forskningsleder i
FLIP-Experimentarium-projektet
2012-2018 : Forskningskoordinator i
STEM-miljøet, Institut for Læreruddannelse, KP
2014-2017 : Forsknings- og projektleder, Projekt Naturfag for Alle.
Albertslund kommune
2004- : Lærerefteruddannelse i natur/teknik, biologi og science
2006- : Bachelorvejleder i natur/teknik og biologi
2002- : Undervisning i
linjefaget biologi
2000- : Undervisning i linjefaget natur/teknik, Frederiksberg
Seminarium
1996-2000 : Lærer, dansk, matematik, natur/teknik, biologi og fysik/kemi.
Lyngby private Skole
Øvrige opgaver
2020 : Medlem af NOVO NORDISK
FONDENs komite til fremme af børn og unges viden
om muligheder og løsninger inden for naturvidenskab og teknologi.
2018 : Medlem af
Undervisningsministeriets styregruppe til
revision af læseplan og undervisningsvejledning i biologi. Færdig maj, 2019
2012-2018 : Medlem af
opgavekommissionen for digitale prøver i naturfag,
Undervisningsministeriet
2018 : Formand i
skolebestyrelsen, Bagsværd skole
2018 : Forfatter til
Deloitte-rapporten: Styrkede læringsmiljøer i fagundervisningen i
biologi i 7.
klasse – inspirationsmateriale, Undervisningsministeriet
2018- : Medlem af bestyrelsen,
DASERA: Danish Science Education
Research Association
2014 : Medlem af
Undervisningsministeriets styregruppe til
revision af faghæftet i biologi (Forenklede Fælles Mål 2014)
2010- : Medlem af
skolebestyrelsen på Bagsværd skole
2008- 2010 : Bestyrelsesmedlem,
Professionshøjskolen Metropol
2008- 2010 : Næstformand for Hovedsamarbejdsudvalg på PH Metropol
2007- 2009 : Medlem af Undervisningsministeriets styregruppe til
revision af faghæftet i biologi (Fælles Mål 2009)
2007- 2010 : Tillidsrepræsentant for AC-gruppen på
Læreruddannelsen Metropol
2004-2020 : Medlem af WWF Verdensnaturfondens præsidium
2003-2007 : Sikkerhedsrepræsentant på Frederiksberg Seminarium
2001-2009 : Medlem af Nordisk Biologisk Råd
2000-2003 : Medlem af ATV´s styregruppe for bioteknologi i
uddannelsessektoren
2000-2003 : Medlem af regeringens BIOTiK-følgegruppe
2000-2009 : Formand for Biologforbundet
1999-2000 : Næstformand i Biologforbundet
1999 : TR-valgt på Lyngby private Skole (LpS)
1998-2002 : Domsmand i Københavns Byret
1997- 2010 : Medlem af Biologforbundets bestyrelse
1997-2004 : Bestyrelsesmedlem i Andelsforeningen Lundbo
1997-1999 : TR-suppleant på Lyngby private Skole
1993-1996 : LL-repræsentant på Holbæk Seminarium
Afholdte kurser og konferencer
2018 : Arrangør af
DASERA-konferencen, København
2017 : Oplæg: Naturfag For
Alle, Erfaringer fra et 5-årrigt skoleudviklingsprogram i
Naturfag, Odense
2017 : Oplæg: NEXT:GrEeN –
skole-virksomhedssamarbejde. Big Bang-konferencen,
Odense
2017 : Oplæg: Autenticitet i
naturfagene. Big Bang-konferencen, Odense
2017 : Poster, Elevsamarbejde
med eksterne partnere. NOFA5-konferencen, Odense
2015 : Paper og oplæg på
NOFA5-konferencen “Authenticity in Shool-Industry
Partnership”. Helsinki, Finland
2013 : Paper og oplæg på
ESERA-konferencen ”School-Industry Parthnership in
Science Education”. Nicosia,
Cypern
2012 : Efteruddannelse af
gymnasielærere: Fra kogebogsøvelser til Inquiry Based
Science Education
– Afholdt på Middelfart Gymnasium
2012 : Biologi for
fortsættere - kursusinstruktør
2011 : Faglig opgradering i
Biologi - kursusinstruktør
2011 : Paper og oplæg på
NFSUN4- konferencen – Linkjöping. Skole-
virksomhedssamarbejde
2010 : Biologifaget i et
krydsfelt - kursusinstruktør
2010 : Natur/teknik for
begyndere - kursusinstruktør
2010 : Natur/teknik for
fortsættere - kursusinstruktør
2008 : National konference
for fremtidens biologiundervisning - Arrangør
2007 : Evaluering i biologi - kursusinstruktør
2006 : Natur/teknik i naturen - kursusinstruktør
2006 : 5 dage i naturen i n/t og biologi - kursusinstruktør
2005 : Fælles afgangsprøve i fysik/kemi, biologi og geografi -
kursusinstruktør
2004- : Diverse kurser rundt i landet om den fælles afgangsprøve i
naturfag
2003 : Natur/teknik for fortsættere - kursusinstruktør
2003 : Natur/teknik for begyndere - kursusinstruktør
2003 : Konference om bioteknologi i folkeskolen på
Christiansborg i samarbejde med Akademiet for de
Tekniske
Videnskaber (ATV)
Interesseområder
Naturfagsdidaktik med henblik på
evaluering, progression og læring i uformelle læringsmiljøer med særlig fokus på
virksomheder som eksterne partnere.
Elevers forståelse af genetik og evolutionsteori.
Botanik, pattedyr og fugle
Udgivelser – Undervisningsmaterialer
Gyldendals onlineportal i biologi – udvikling af struktur samt afsnit om Skovens
økologi, 2012
Biologisystemet Bios Grundbog C - LIGHT, Gyldendal, 2011
Biologisystemet Bios Grundbog B - LIGHT, Gyldendal, 2011
Biologisystemet Bios Grundbog A - LIGHT, Gyldendal, 2010
Biologisystemet Bios Kopimappe C, Gyldendal, 2008
Biologisystemet Bios Lærervejledning C, Gyldendal, 2008
Biologisystemet Bios Grundbog C, Gyldendal, 2007
Biologisystemet BIOS, Grundbog B, Gyldendal, 2006
Biologisystemet BIOS, Kopimappe B, Gyldendal, 2006
Biologisystemet BIOS, Grundbog B, Gyldendal, 2006
Biologisystemet BIOS, Kopimappe B, Gyldendal, 2006
Biologisystemet BIOS, Lærervejledning B, Gyldendal, 2006
Biologisystemet BIOS, Lærervejledning C, Gyldendal, 2007
Biologisystemet BIOS, Kopimappe A, Gyldendal, 2005
Biologisystemet BIOS, Lærervejledning A, Gyldendal, 2005
Biologisystemet BIOS, Grundbog A, Gyldendal, 2004
De Bedste Øveoplæg, Gyldendal, 2006
Kul - det levendes grundelement, Alinea, 2008
Tjek på Biologien, Gyldendal, 2008
Publikationsliste
Thomsen, A., V., Levinsen, H. L., Andersen, M., F, Møller, H. (2020): Flipped
Learning – a case study at Danish science center, Journal of Museum Education
(in review).
Thomsen, A. V. (2020). Skole-virksomhedssamarbejde – autenticitet og varighed.
I: Lars Emmerik Damgaard Knudsen, Laura Lundager Jensen, Anders Vestergaard
Thomsen, Mette Fredslund Andersen (red.) Åben skole. Odense: Syddansk
Universitetsforlag. s. 228-250
Thomsen, A.,
V., Levinsen, H. L., Andersen, M., F, Møller, H. (2018): FLIP - Experimentarium
- en caseundersøgelse af opstillingen Hvor hot er du?
Thomsen, A., V. (2016):Eksterne partnere i naturfagsundervisningen;
Skole-virksomhedssamarbejde
-
elevers læringsudbytter i naturfag ved samarbejde med virksomheder og mødet med
autentisk praksis uden for skolen. Ph.d.-afhandling
Thomsen, A., V. (2014): De autentiske (skole) miljøer. Kommentar, Mona nr. 1
Thomsen, A., V. (2013): Skole-virksomhedssamarbejde. Kap. 15 i: Hyllested, T.E.
& Rasmussen, C. S. Skolen i virkeligheden, Antologi fra Unge Pædagoger
Thomsen, A., V. (2012): De mange prøveformer. Kommentar, Mona nr. 3
Thomsen, A., V. (2012): Undersøgende eller eksperimenterende. Kaskelot.
Thomsen, A., V. & Sørensen, H. (2011): IBSE – Stillads for enhver
naturfagsundervisning?, Kommentar, MONA nr. 1
Thomsen, A., V. (2002): Knald eller fald for natur og teknik. Opinion
Bering,
L., Nitschke, K. og Thomsen, A., V. (2003): §7-opgaven og biologi. Biofag
Jensen, N., T. og Thomsen, A., V. (2005): Billede af en ny natur/teknik-lærer.
Rapport fra et forskningsprojekt, DPU
Jensen, N., T. og Thomsen, A., V. (2005): Resultater fra Frederiksberg
Seminarium. Rapport fra et forskningsprojekt, DPU
Jensen, N., T. og Thomsen, A., V. (2005): Natur/teknik-læreres
undervisningsfaglighed, p. 6-8. Udvikling,
Medier - udpluk
Henrik Zinkernagel, Lars Emmerik
Damgaard Knudsen og Anders V. Thomsen: Kronik i Fagbladet Folkeskolen: Elever
har brug for mere leg og æstetiske oplevelser i naturfagene (2019):
https://www.folkeskolen.dk/1087741/eleverne-har-brug-for-mere-leg-og-aestetiske-oplevelser-i-naturfagene
Thomsen, A. V. – citeret (2019)
https://videnskab.dk/naturvidenskab/skolen-er-ikke-nok-boern-gaar-til-naturvidenskab-efter-de-har-faaet-fri
Thomsen, A. V. – citeret (2020)
https://www.videnskabsklubben.dk/nyt-program-om-fysik
|